Bedragen x1.000 | ||||||
Omschrijving | Rekening 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 |
Lasten | ||||||
Onderwijs | 5.604 | 5.036 | 5.532 | 6.510 | 6.461 | 6.461 |
Jeugd en gezin | 1.171 | 1.443 | 1.390 | 1.365 | 1.248 | 1.248 |
Sport cultuur kunst | 7.609 | 5.475 | 5.333 | 5.799 | 4.995 | 4.995 |
Grip en sturing op WMO en jeugdzorg | 25.019 | 24.186 | 23.903 | 23.380 | 23.324 | 23.324 |
Armoede en eenzaamheid | 5.034 | 4.252 | 3.608 | 3.562 | 3.602 | 3.602 |
Werk en Inkomen | 17.888 | 17.610 | 16.625 | 16.735 | 16.885 | 16.885 |
Volksgezondheid | 1.442 | 1.702 | 1.836 | 1.765 | 1.593 | 1.593 |
Totaal lasten | 63.767 | 59.704 | 58.227 | 59.117 | 58.108 | 58.107 |
Baten | ||||||
Onderwijs | 1.606 | 932 | 941 | 941 | 941 | 941 |
Jeugd en gezin | 141 | 143 | 143 | 118 | ||
Sport cultuur kunst | 2.649 | 789 | 825 | 810 | 568 | 568 |
Grip en sturing op WMO en jeugdzorg | 2.165 | 420 | 450 | 452 | 396 | 396 |
Armoede en eenzaamheid | 675 | 129 | 124 | 79 | 79 | 79 |
Werk en Inkomen | 17.379 | 11.579 | 10.789 | 10.789 | 10.789 | 10.789 |
Volksgezondheid | 422 | 244 | 244 | 173 | ||
Totaal baten | 25.036 | 14.235 | 13.515 | 13.361 | 12.773 | 12.773 |
Saldo van lasten en baten | -38.731 | -45.468 | -44.712 | -45.756 | -45.335 | -45.334 |
Toevoeging aan reserves | 4.781 | 3.299 | 1.366 | 1.511 | 1.511 | 1.511 |
Onttrekkingen aan reserves | 2.730 | 750 | 874 | 1.962 | 1.865 | 1.865 |
Saldo mutaties reserves | -2.051 | -2.549 | -492 | 451 | 354 | 354 |
Resultaat begroting | -40.782 | -48.017 | -45.204 | -45.305 | -44.981 | -44.981 |
Toelichting financiën
De verschillen tussen de jaarschijven 2024 en 2025 groter dan € 100.000 lichten wij toe.
Lasten:
Onderwijs
De hogere lasten in 2025 zijn het gevolg van de voorgenomen investeringen voor onderwijshuisvesting. In de begroting 2025 is rekening gehouden met kapitaallasten die voortvloeien uit investeringen rondom de scholen in de Waldervaart, nieuwbouw De Zwerm en de herstelwerkzaamheden bij de Hoge Ven die zijn doorgeschoven vanuit 2024.
Sport cultuur kunst
De lagere lasten in 2025 worden verklaard door de hogere incidentele investeringskosten in 2024. Deze kosten van € 65.000 waren het gevolg van ontwikkelingen rondom Groenoord en investeringen uit het accommodatiebeleid. Daarnaast zijn in 2024 eenmalig middelen beschikbaar gesteld voor het opstellen van de kerkenvisie. Deze eenmalige middelen komen niet terug in 2025, dit levert een positief verschil van € 25.000 op. Ook is er in 2024 eenmalig een budget opgevoerd vanuit de subsidieregeling historische winkelpuien waardoor een verschil ontstaat van € 60.000,
Grip en sturing op Wmo en jeugdzorg
De lagere lasten in 2025 ten opzichte van 2024 zijn het gevolg van het inboeken van bezuinigingen conform het aanvullend raadsvoorstel bij de behandeling van de begroting 2022. In dit voorstel zijn bezuinigingen meegenomen op de budgetten van de Wmo en jeugd van in totaal € 175.000. Voorbeelden hiervan zijn het doorvoeren van resultaatafspraken met zelfstandige verwijzers en minder indicaties dagbesteding door het inrichten van ontmoetingsplekken in de wijk. Daarnaast zijn op basis van werkelijke jaarrekeningcijfers de budgetten in 2025 aangescherpt dit leidt tot een verschil van € 132.000.
Armoede en eenzaamheid
In het coalitieprogramma is afgesproken dat het college kiest voor ruimhartige armoedebestrijding met minimavoorzieningen voor degenen die het nodig hebben. Stille armoede en sociaal isolement sporen we actief op en we zetten in op sociale ontmoeting. In 2025 zijn de meegenomen lasten lager dan in 2024. Dit komt voornamelijk door het wegvallen van het opgenomen budget voor de compensatie van energietoeslag in 2025 ten opzichte van 2024. De energietoeslag loopt tot en met juni 2024 € 587.000.
Werk en inkomen
I n de begroting 2025 zijn lagere lasten verantwoord dan in 2024. De oorzaak hiervan is dat in 2024 nog kosten van € 40.000 worden gemaakt ten behoeve de noodopvang Petten. Verder zijn in de begroting 2024 lasten opgenomen voor de inrichting van de noodopvang op locatie Schagen Oost van € 750.000. Vanuit het incidentele karakter zijn zowel de kosten als vergoedingen vooralsnog nog niet meegenomen in de begroting 2025. Daarnaast zijn in de begroting 2025 de lasten lager dan in 2024 als gevolg van een eenmalige bijdrage van Den Helder van € 110.000 voor eenmalige aanpak jeugdwerkeloosheid. Het restant wordt veroorzaakt door een hogere voorlopige beschikking voor Buig in 2024 ten opzichte van 2025.
Volksgezondheid
De hogere kosten in 2025 van € 134.000 hebben te maken met de jaarlijkse indexering die is meegenomen in de begroting 2025 van de gemeenschappelijke regeling GGD.
Baten :
Werk en inkomen
I n de begroting 2025 zijn lagere baten verantwoord dan in 2024. De oorzaak hiervan is dat in 2024 nog vergoedingen worden ontvangen ten behoeve de noodopvang Petten van € 40.000. Verder zijn in de begroting 2024 vergoedingen van € 750.000 opgenomen van het COA voor de noodopvang op locatie Schagen Oost. Vanuit het incidentele karakter zijn zowel de kosten als vergoedingen vooralsnog nog niet meegenomen in de begroting 2025.
Reserves:
Toevoegingen
In 2024 is bij de bestemming van het rekeningresultaat 2023 besloten om een extra storting te doen in de reserve Oekraïne van € 980.000. Daarnaast is bij het vaststellen van de begroting 2024 een amendement aangenomen om een extra storting te doen van € 1.000.000, in de reserve gebouwen onderwijs te laste van het positieve begrotingsresultaat. Beide mutaties zorgen voor een hogere toevoeging in 2024 ten opzichte van 2025.
Onttrekkingen:
In 2025 wordt er meer onttrokken uit de reserve onderwijs. Dit komt door de grotere voorgenomen investeringen in het kader van de onderwijsvesting, waarbij de kapitaallasten van de nieuwbouw De Zwerm en de herstelwerkzaamheden bij de Hoge Ven het grootste verschil opleveren.