Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
De behartiging van een goede uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland artikel 6 is de samenstelling van het algemeen bestuur geregeld. Per 25.000 inwoners mag een gemeente 1 lid benoemen. Schagen heeft 2 leden op een totaal van 7 leden. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder P. de Nijs.
Raadsrapporteurs
Dhr. Bakker en Mw. Wagemaker
Financieel belang
Bijdrage 2025
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2025)
Eigen vermogen (31-12-2025)
Vreemd vermogen (01-01-2025)
Vreemd vermogen (31-12-2025)
6.253
350
350
1.250
1.250
Bedragen x € 1.000
Risico's zienswijze beleid en kengetallen
Risico's
Het algemeen bestuur voert het beleid om het eigen vermogen tot een minimum te beperken. De belangrijkste reden dat geen weerstandsvermogen in de GRGA wordt aangehouden is dat het risico voor overschrijdingen zeer beperkt is. Voor zover geen verplichting bestaat gelden voor uitvoering beschikbaar te stellen, worden niet bestede subsidies teruggestort naar de gemeenten. Mochten gebeurtenissen leiden tot overschrijding van gebudgetteerde kosten, dan zullen deze primair worden gedekt door extra opbrengsten (subsidies). Secundair zullen deelnemende gemeenten een negatief exploitatietekort aanzuiveren. Daartoe hebben de deelnemende gemeenten zich statutair verbonden
De beschikbare en benodigde weerstandscapaciteit van de GRGA is hierdoor beperkt.
Ultimo 2023 bedraagt de algemene reserve € 350.000. De algemene reserve is gevormd. uit de ontvangen middelen van de deelnemende gemeenten voor het financieren van de deelnemingen in Probedrijven N.V. en Proschoon B.V.De risico’s die samenhangen met de uitvoering van de regelingen zijn laag. Het belangrijkste begrotingsrisico voor de deelnemende gemeenten treedt op als de stijging van loonkosten hoger uitkomt dan vooraf begroot.
De maatschappelijke en financiële situatie in de wereld laat zich minder goed voorspellen. Bij het opstellen van de begroting hebben we te maken met een grotere mate van onzekerheid. Dit geldt met name voor de financiële vooruitzichten. Bij het opstellen van begroting zijn Cao-ontwikkelingen nog onduidelijk. Omdat de begroting voor 97,5% bestaat uit loonkosten zullen nieuwe Cao-afspraken grote gevolgen hebben voor onze exploitatie. In deze begroting zijn we uitgegaan van de Cao’s Wsw en Samen aan de slag per 30 september 2023, de richtlijnen van de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) en de herziene indexatiecijfers van de Regietafel van 8 oktober 2023.De GRGA heeft een redelijk positieve financieringspositie.
- De GRGA is een Gemeenschappelijke Regeling en met de hierbij
behorende verantwoordelijkheidsstructuur is het geen probleem om
op zeer korte termijn vreemd geld aan te trekken. Met de BNG-Bank
zijn hiertoe afspraken gemaakt. De kredietlimiet van het
rekening-courantsaldo bij de Bank Nederlandse Gemeenten
bedraagt € 500.000.
- Regelmatige analyse van de cashflow zal tijdig aantonen wanneer een tekort aan vlottende middelen dreigt.
- In 2025 is niet nodig geweest om langlopende leningen aan te
trekken.Zienswijze
Geen zienswijze af te geven ten aanzien van de Begroting 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid (GRGA).
Beleidsvoornemens
Voor de jaren na 2025 verwachten we een voortzetting van het huidige beleid. We blijven ons inzetten voor het vinden van passend werk voor onze doelgroepen, zowel binnen als buiten Probedrijven en Proschoon. Het leidmotief daarbij is het in stand houden van een efficiënte, kwalitatief goede en betaalbare uitvoering van de Wsw, Beschut werk en Duurzaam aan het werk met LKS door onze uitvoerders Probedrijven N.V. en Proschoon B.V.
De nieuwbouw van het bedrijfspand in Den Helder wordt in 2026 afgerond. Dit betekent dat in 2026 ruim 100 deelnemers uit Den Helder en omstreken in Den Helder in plaats van Schagen kunnen werken.
We streven naar een groei van het aantal deelnemers naar minimaal 600 FTE, waarvan 5 tot 10% werkt in de nieuwe activiteiten met doorlopende leerlijnen. Het uitgangspunt is een sociale onderneming met moderne vitale en rendabele werkplekken voor onze medewerkers: werkplekken in een duurzaam, inclusief en circulair bedrijf waar de energietransitie is afgerond.
Kengetallen
In de begroting 2025 is rekening gehouden met de volgende kengetallen (voor Schagen):
Wsw-ers in dienst bij GR realisatie in Se: 115
Begeleid werken realisatie in Se: 11
Beschut werken fte: 20
Duurzaam Lks in fte: 19Doel en webadres
Doelrealisatie
De Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid verzorgt voor de gemeente de werkgeversrol en tewerkstelling van mensen die onder de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en het Beschut werken van de Participatiewet vallen. Op grond van de wetgeving wordt de Wsw afgebouwd en is er nieuwe instroom van Beschut werken en duurzaam werk met LKS. Zie ook programma 1 Sociaal Domein
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De veiligheidsregio Noord- Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Burgers en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Dijk en Waard, Drechterland, Enkhuizen, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het percentage dat de gemeente bijdraagt aan de begroting van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P. van Kampen.
Raadsrapporteurs
Mw. Struijf en Dhr. Wiskerke
Financieel belang
Als de opgenomen beleidsdoelen worden gehaald binnen de bestaande begroting.
Bijdrage 2025
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2025)
Eigen vermogen (31-12-2025)
Vreemd vermogen (01-01-2025)
Vreemd vermogen (31-12-2025)
4.166
4.690
4.851
57.230
59.415
Bedragen x € 1.000
Risico's
De Veiligheidsregio geeft aan dat op basis van de risico-inventarisatie de benodigde weerstandscapaciteit voor 2024 uitkomt op € 3.307.000. De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 3.307.000/ € 1.595.000 * 100% = 207%. Dit houdt in dat de Veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico’s financieel te dragen.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2025 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) behandeld. In de raadsvergadering van 18 juni 2024 is besloten om de volgende zienswijze in te dienen:
1. In te stemmen met het RRN advies en een gezamenlijke zienswijze op de begroting 2025 af te geven.
Beleids- voornemens
De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord richt zich op het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en schade bij incidenten. De Veiligheidsregio realiseert dit door het bieden van adequate hulp en het samenwerken met alle bij de veiligheid en hulpverlening betrokken partijen. Daarbij worden burgers en bedrijven gestimuleerd tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid en worden zij actief betrokken bij de hulpverlening. Een veranderende wereld betekent ook veranderende risico’s. Ons gebied heeft een aantal kenmerken die risico’s met zich meebrengen die specifiek zijn voor onze regio. Zo heeft Noord-Holland Noord veel plattelandsgebied, een Waddeneiland en vier gemeenten met meer dan 50.000 inwoners. Bovendien huisvest het gebied een kerncentrale, een marinehaven, twee luchthavens, en wordt de regio aan drie kanten begrensd door water.
Samen met relevante partners zoals gemeenten, provincie, politie en het waterschap, dachten we na over de aanwezige risico’s in onze regio. In het regionaal risicoprofiel beschrijven we welke soorten rampen en crises zich in Noord-Holland Noord voor kunnen doen, wat de kans is dat dit zou gebeuren en wat de impact ervan zou zijn. Om beter in te spelen op de snelle ontwikkelingen in de samenleving die steeds weer tot nieuwe en onbekende risico’s leiden, hanteren we een risicoprofiel voor een periode van twee jaar.
Kengetallen
Doelrealisatie
Hoewel de risico’s om ons heen veranderen, blijft onze identiteit als organisatie constant. VRNHN heeft zich ontwikkeld tot een regionaal platform, waar we multidisciplinair samenwerken op twee vlakken: het voorkomen van en voorbereiden op incidenten én het bieden en coördineren van de hulpverlening. Op het moment van het opstellen van de begroting 2025 is het beleidsplan 2024-2027 reeds afgerond. De twee onderstaande pijlers waarop ons beleidsplan 2020-2023 is gebaseerd, zal ook de basis zijn voor het nieuwe beleidsplan. Bij de desbetreffende programma’s is dat vertaald in speerpunten en activiteiten.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen
GGD Hollands Noorden
GGD Hollands Noorden
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
Gezamenlijk de belangen behartigen die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor de gezondheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord-Holland Noord.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Dijk en Waard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Uitgeest, Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden is in artikel 9 de stemverhouding geregeld. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners en zo voort. Op basis van de inwonersaantallen per 1 januari 2020 heeft Schagen 5 stemmen op een totaal van 74. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder P. de Nijs-Visser.
Raadsrapporteurs
M. Mulder en M. van Oerle
Financieel belang
De bijdrage 2025 betreft:
- Algemeen € 1.175.000
- 0-4 jarigen en adolescenten € 691.000
- 12-18 jarigen € 43.000
- Huisvestingsbijdrage JGZ € 154.000
- Rijksvaccinatieprogramma € 123.000
- OGGZ € 80.000
- Aanvullende diensten Jeugd € 157.000
- Forensische geneeskunde € 30.000
- Naleving Wet Kinderopvang € 107.000
- Wet verplichte GGZ € 15.000
- Veilig Thuis € 615.000
- Rijksvaccinatieprogramma € 98.000
Bijdrage 2025
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2025)
Eigen vermogen (31-12-2025)
Vreemd vermogen (01-01-2025)
Vreemd vermogen
(31-12-2025)3.288
180
1.008
1.188
1.727
1.727
Bedragen x € 1.000
Risico's zienswijze beleid en kengetallen
Risico's
De directie van de GGD heeft het risicomanagement verder ontwikkeld en geeft hiermee invulling aan de aanbevelingen uit het rekenkameronderzoek. De GGD stelt daartoe periodiek de risicomonitor op en rapporteert via de P&C-cyclus over de belangrijkste financiële risico’s. Hiermee wordt op gestructureerde wijze de beheersing van strategische en financiële risico’s van de GGD voor gemeenten geborgd.
De impact van financiële risico’s zijn ingeschat naar mogelijke omvang in een laag en een hoog scenario. Indien één of meerdere van deze risico’s zich voor dreigen te doen, dan worden de negatieve financiële effecten, zoveel als mogelijk is, beperkt in de flexibele schil van de organisatie.Alle risico’s zullen zich nooit tegelijkertijd effectueren. Rekening houdend met de kans van 75% en de impact van € 2.175.000 wordt het financiële risico voor 2025 ingeschat op € 1.631.000. Voor 2025 zijn de volgende risico’s geïnventariseerd als belangrijk voor het weerstandsvermogen.
Bij GGD HN wordt de beschikbare weerstandscapaciteit gevormd door de algemene reserve. Bij een minimum van 1,0 is de algemene reserve toereikend om de risico’s op te vangen.
Rekening houdend met de kans van 75% en de impact van € 2.175.00 wordt het financiële risico voor 2025 ingeschat op € 1.631.000. De algemene reserve is ultimo 2025 begroot op € 747.000 en daarmee op dit moment ontoereikend om alle begrotingsrisico’s in 2025 op te vangen.
Zienswijze
De gemeente heeft een zienswijze over de begroting 2025 afgegeven in de raadsvergadering van 18 juni 2024 en daarin is opgenomen dat:
1. Een positieve zienswijze af te geven ten aanzien van de Begroting
2025 en de meerjarenraming 2025-2028 van de GGD Hollands
Noorden.
2. De GGD verzoeken om de inschatting van risico’s aan te scherpen,
zodat een beter inzicht komt in de bepaling van het
weerstandsvermogen.Beleidsvoornemens
De veranderingen in de samenleving maken dat de GGD ook verandert. Daarom heeft de GGD de volgende focuslijnen benoemd:
Gezond opgroeien
Aandachtspunten voor 2025 op basis van deze focuslijn zijn:
1. Effecten van armoede op de gezondheid en veiligheid van jeugd
verminderen.
2. Implementatie veranderingen in het Rijksvaccinatieprogramma
(RVP) en verhogen vaccinatiegraad.
3. Versterken en profileren van het GGD HN aanbod voor
nieuwkomersGezond ouder worden
Aandachtspunten voor 2025 op basis van deze focuslijn zijn:
1. Ondersteuning van gemeenten bij toekomstbestendig maken van
ouderenbeleid.
2. Stimuleren van ouderen tot een actieve leefstijl.
3. Inzetten op preventie van ziekten.4. Bevorderen van mentale gezondheid en eigen regie.
Meedoen naar vermogen
Aandachtspunten voor 2025 op basis van deze focuslijn zijn:
1. Versterken van samenwerking met netwerkpartners door solide
samenwerkingsafspraken voor een afgestemde aanpak op
kwetsbare inwoners.
2. Solide structurele financiële basis voor de Vangnet & Adviestaken3. Advisering aan gemeenten over beleid, interventies,
vroegsignalering gebaseerd op signalen uit het veld.4. Versterken en vergroten van het bereik van voorlichting aan
inwoners in kwetsbare situaties en de professionals.Gezonde leefomgeving
Aandachtspunten voor 2025 op basis van deze focuslijn zijn:
1. Pandemische paraatheid
Kengetallen
Financiële kengetallen:
Netto schuldquote 2,9 %
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle versterkte leningen 2,9%
Solvabiliteitsratio 9,1%
Structurele exploitatieruimte 0,3%Voor andere kengetallen willen wij u verwijzen naar de gezondheidsatlas die u kunt vinden op de website van de GGD.
Doel en webadres
Doelrealisatie
De GGD draagt bij aan de doelstellingen binnen het sociaal domein (met name de resultaten 1.1, 1.4 en 1.7 van programma 1 sociaal domein)
Taken hierbij zijn:- Kennis hebben en informatie geven over de gezondheid van de inwoners.
- het organiseren van collectieve preventie (preventie gericht op alle burgers).
- uitvoering van infectieziektebestrijding.
- uitvoering van de taken op het terrein van jeugdgezondheid.
Een belangrijk deel van de taken van de GGD concentreert zich in het ‘voorveld’ (preventie, signaleren, monitoren), maar de GGD voert ook vangnettaken voor de gemeenten uit.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet milieubeheer in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Dijk en Waard, Drechterland, Enkhuizen, Dijk en Waard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.
Structuur
Algemeen bestuur (19 leden), dagelijks bestuur (6 leden) en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling OD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft. De stemverdeling is gebaseerd op een combinatie van in te brengen budget en inwoneraantal. Voor het aantal stemmen per gemeente wordt de volgende formule toegepast:
[(In te brengen budget gemeente/in te brengen budget alle gemeenten) + (Aantal inwoners gemeente/aantal inwoners alle gemeenten)]/2*(100-stemmen provincie /100)
Als gevolg van de mandatering van de VTH taken aan de OD NHN door de provincie Noord-Holland Noord is het aantal stemmen van de provincie Noord-Holland toegenomen. Sinds 1 januari 2024 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) binnen het Algemeen bestuur als volgt verdeeld:
- Regio Kop van Noord-Holland 21 stemmen
- Regio West-Friesland 22 stemmen
- Regio Alkmaar 27 stemmen
- Provincie Noord-Holland 30 stemmenVoor wat betreft het Dagelijks bestuur geldt dat deze gezamenlijk 49 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging in het AB vindt plaats door wethouder H.J.J. Heddes.
Binnen het totaal van de 21 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 5.
Raadsrapporteurs
Mw. Wijnker en Dhr. Perton.
Financieel belang
In de vergadering van het Algemeen bestuur (AB) van 20 maart 2024 is met het vaststellen van de kadernota besloten tot een indexatiepercentage van 3,95 % voor 2025 (ten opzichte van 2024) voor zowel Milieu- als VTH-plustaken. Er is bij de begroting nog geen rekening gehouden met gevolgen van de CAO wijzigingen. Nadeel wat hieruit ontstaat zal tot uiting komen in het rekening resultaat.
Bijdrage
2025Prognose
resultaatEigen
vermogen
(01-01-
2025)Eigen
vermogen (31-12-2025)Vreemd
vermogen (01-01-2025)Vreemd
vermogen (31-12-2025)1.068
0
2.446
2.446
5.421
5.421
Bedragen x € 1.000
Risico's zienswijze beleid en kengetallen
Risico's
Het weerstandsvermogen geeft aan in welke mate de OD NHN in staat is bedrijfsmatige tegenvallers met financiële consequenties op te vangen. Aangezien alle structurele kosten, voor zover te voorzien, zijn opgenomen in de begroting, is het weerstandsvermogen vooral bedoeld voor het opvangen van risico’s. De weerstandscapaciteit bestaat uit een incidenteel en een structureel deel. De incidentele weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden om niet-begrote lasten, die onverwachts en substantieel zijn, te dekken, zonder dat dit invloed heeft op de bedrijfsvoering. De structurele weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen die blijvend kunnen worden ingezet om tegenvallers in de lopende exploitatie op te vangen, zonder dat dit ten koste gaat van de bestaande taken.
Uit de begroting blijkt dat de benodigde weerstandscapaciteit voor 2025 uitkomt op € 505.000. De stand van de Algemene Reserve per 1 januari 2025 zal volgens de begroting 2025 € 339.481 bedragen zonder toevoeging van de nog te nemen besluiten met betrekking tot het rekeningresultaat 2023 (door het Algemeen bestuur). Op basis hiervan komt het risico voor onze gemeente uit op € 6.170,-.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2025 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 2 juni 2025 behandeld. In de raadsvergadering van 24 juni 2025 is besloten om voor de begroting 2025 de volgende zienswijze in te dienen:
DE OD NHN gaat in het kader van het IBT voor de Omgevingsdiensten in het land een belangrijke fase van verandering tegemoet. Omdat het AB in zijn laatste vergadering heeft besloten de uitwerking daarvan, ook in financiële zin, uit te stellen zal later dit jaar via een begrotingswijziging een aangepast begroting worden voorgelegd. De huidige versie van de begroting is daarmee 'voorlopig' en bevat geen elementen die een zienswijze nodig maken. Overigens is het geheel in overeenstemming met de eerder vastgestelde kadernota 2025
Beleids- voornemens
In 2025 ligt de focus van de omgevingsdienst vooral op complexe milieu-, duurzaamheids-, en natuurtaken. Het bevorderen van veiligheid in de regio, incidentpreventie en het bieden van meerwaarde voor eigenaren vanuit bundeling van specialistische kennis.
Daarnaast is er naar aanleiding van de resultaten van de commissie Van Aartsen in 2022 het Interbestuurlijke Programma (IBP) gestart, met daarin onder meer aandacht voor Robuustheid voor de organisatie, normfinanciering, de schaarste op de arbeidsmarkt en de kwaliteitscriteria.
Kengetallen
Duiding kengetallen
Solvabiliteit:
Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een hoog ratio betekent dat de organisatie relatief veel eigen vermogen heeft en goed in staat is om aan de financiële verplichtingen te voldoen. Met een percentage tussen de 20% en 50% valt de OD NHN in de neutrale categorie. In deze begroting is rekening gehouden met een algemene reserve van maximaal 2,5% van de exploitatielasten. Deze reservepositie is relatief laag t.o.v. de financiële verplichtingen. De neutrale categorie wordt gehaald door de tijdelijke bestemmingsreserves.Netto schuldquote:
Hoe lager het percentage, hoe beter. Met een netto schuldquote lager dan 1 valt de OD NHN dan ook in de minst risicovolle categorie. Bij de OD NHN is geen sprake van verstrekte leningen.Structurele exploitatieruimte: hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een percentage van 0% valt in de categorie neutraal. De OD heeft voldoende structurele baten om de structurele lasten te dekken.
Doel en webadres
Doelrealisatie
Door adequate, professionele en transparante uitvoering van vergunningprocedures draagt de OD NHN bij aan het schoon, veilig, gezond en duurzaam wonen, werken en recreëren in de fysieke leefomgeving van de regio Noord-Holland Noord. Daarnaast draagt de OD NHN actief bij aan het oplossen van de grote maatschappelijke vraagstukken van deze tijd rond de fysieke leefomgeving.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
Regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis, door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie historische bronnen en materiaal. Door deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar te maken voor een breed publiek.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Hollands Kroon, Schagen, Bergen, Den Helder, Dijk en Waard, Alkmaar, Castricum, Heiloo en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, een dagelijks bestuur, een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 van de regeling is opgenomen dat Ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente, welke het vertegenwoordigt. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000, drie stemmen voor gemeenten tot 30.000 inwoners enzovoort. De gemeente Schagen komt hiermee op 5 stemmen. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P van Kampen.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer en M. Struijf
Financieel belang
De bijdrage komt voor de gemeente Schagen uit op € 5,32 per inwoner.
Bijdrage 2025
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2025)
Eigen vermogen (31-12-2025)
Vreemd vermogen (01-01-2025)
Vreemd vermogen (31-12-2025)
263
0
354
354
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
Voor 2025 wordt ingeschat dat een weerstandsvermogen van € 65.000 noodzakelijk is. Hier tegenover staat een Algemene reserve per eind 2023 van € 69.302, waarmee de vermogenspositie van het Regionaal Archief voldoende is. De conclusie is dat het Regionaal Archief beschikt over voldoende weerstandsvermogen om de huidige risico’s voor 2025 te kunnen dekken.
Zienswijze
De raad heeft voor de begroting 2025 de volgende zienswijzen kenbaar gemaakt:
De raad heeft voor de begroting 2025 een positieve zienswijze ingediend.
Beleids- voornemens
Conform het vigerende beleidsplan zullen in 2025, naast het voortzetten van de kerntaken, twee thema’s extra aandacht krijgen: het duurzaam bewaren van de digitale overheidsinformatie in het e-depot en het vergroten van de digitale dienstverlening aan burger en aangesloten overheden. Het project E-depot verloopt volgens planning en het streven is om binnen enkele jaren alle bij de GR aangesloten overheden hierop aan te sluiten. Voor de digitale dienstverlening zullen bestaande producten (zoals digitaliseren op verzoek, het geschiedenislokaal, het E-loket bouwdossiers en het WOO-loket) verder ontwikkeld worden. Tevens zal gewerkt worden aan de vernieuwing van de website in verband met het beschikbaar komen van een nieuwe versie van het systeem waarmee we onze collectie beheren en beschikbaar stellen, waarbij ook de techniek van de linked open data wordt geïntroduceerd.
Andere punten die in deze begroting terug te vinden zijn, zijn onder meer het uitvoeren van de overige wettelijke taken: advies- en inspectietaak, beschikbaarstelling en beheer, zoals verwoord in de Archiefwet 1995. Ook het digitaliseringsbeleid, waarmee meer bronnen gedigitaliseerd worden en via het internet beschikbaar worden gesteld aan de burger zal aandacht blijven krijgen, evenals het via de website, social media, educatie en andere activiteiten en publicaties de regionale geschiedenis onder de aandacht van het brede publiek te brengen.
Kengetallen
· Solvabiliteitsratio 24,9
· Netto Schuldquote -7,8
· ·Structurele exploitatieruimte 0,3Duiding kengetallen
Solvabiliteit:
Algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende.Netto schuldquote:
Onder netto schuld wordt verstaan de langlopende en kortlopende schulden minus de langlopende en kortlopende vorderingen en uitzettingen. Bij het Regionaal Archief is geen sprake van een netto-schuld, vandaar de negatieve stand van de schuldquote.Structurele exploitatieruimte:
Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is. Hoe hoger hoe beter. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten te dekken.Doel en webadres
Doelrealisatie
Deze gemeenschappelijke regeling faciliteert en draagt actief bij aan de instandhouding van: culturele activiteiten, erfgoed en evenementen.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen
Archeologie West-Friesland
Openbaar belang (doel)
De regeling draagt bij aan de slagvaardigheid van de gemeente met betrekking tot gebiedsontwikkeling en ruimtelijke ordeningsprocessen. Tevens versterkt het de cultuurhistorische identiteit.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Stede Broec, Texel en Schagen.
Structuur
Het betreft een gemeenschappelijke regeling op grond van artikel 8 lid 3 Wet gemeenschappelijke regeling waarbij de gemeente Hoorn als centrumgemeente fungeert.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is sprake van een lichte vorm van samenwerking, waar delegeren en mandateren niet aan de orde zijn.
Raadsrapporteurs
N.v.t.
Financieel belang
Bijdrage 2025
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2025)
Eigen vermogen (31-12-2025)
Vreemd vermogen (01-01-2025)
Vreemd vermogen (31-12-2025)
35
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Bedragen x € 1.000
Risico's
De financiële verplichting geldt voor in ieder geval twee kalenderjaren en ook de opzegtermijn is twee kalenderjaren vanwege de maximale aanleveringstermijn voor rapporten over archeologisch onderzoek.
Zienswijze
Gelet op de lichte vorm van deze gemeenschappelijke regeling is het geven van zienswijzen op de begroting niet van toepassing.
Beleids- voornemens
Bij nieuwe bestemmingsplannen worden de archeologische, maar ook de cultuurhistorische waarden meegenomen door Archeologie West-Friesland. Hierdoor ontstaat een beter advies en kan voorkomen worden dat archeologische waarden worden aangetast of verloren gaan.
Kengetallen
N.v.t.
Doelrealisatie
We willen onze inwoners op een efficiënte manier helpen waarmee we willen voorkomen dat ‘onnodig’ onderzoek wordt uitgevoerd.
Webadres
www.archeologiewestfriesland.nl
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen
NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Volgens de statuten is de BNG "bankier ten dienste van overheden", zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, politieregio's en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. Door middel van zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening biedt de bank toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector.
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemers
De Staat (50%), gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, Raad van Bestuur, Directie en staf, aandeelhouders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Totaal aantal aandelen 55.690.720. De gemeente Schagen heeft 55.497 aandelen (0,1%).
Financieel belang
Ieder jaar wordt door de bank een dividend uitgekeerd dat gefixeerd is op 50% van de nettowinst. Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) moeten dividendopbrengsten verantwoord worden in de jaren dat ze ontvangen worden. Voor 2025 ramen we een opbrengst van € 56.000.
Bijdrage 2025
56
Bedrag x € 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie en webadres
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan programma 7 Financiën onderdeel 7.5 overig.
Webadres
- Overige verbonden partijen
Alliander
Alliander
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
Alliander is een energienetwerk. Dagelijks ondersteunt het ruim 3 miljoen klanten met toegang tot energie. Het zorgt voor een betaalbare, betrouwbare en bereikbare energievoorziening in en groot deel van Nederland. Als netwerkbedrijf is Alliander verantwoordelijk voor de regionale distributie van energie, zoals elektriciteit, (bio)gas en warmte. Alliander wil haar positieve invloed, zoals het welzijn van de klanten, vergroten dankzij een betrouwbare, betaalbare en voor iedereen onder gelijke condities toegankelijke energievoorziening. Daarnaast wil Alliander haar negatieve invloed, zoals de uitstoot van broeikasgassen, minimaliseren.
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemers
4 provincies en 74 gemeenten.
Structuur
NV, Raad van Bestuur, Raad van Commissarissen, Algemene vergadering van Aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De grootste aandeelhouders zijn de provincies Gelderland (44,68%), Friesland (12,65%) en Noord-Holland (9,16%) en de gemeente Amsterdam (9,16%). De overige aandeelhouders hebben minder dan 3% aandelen. De gemeente Schagen bezit 334.35 aandelen (0,244%)
Financieel belang De gemeente levert geen financiële bijdrage
Bijdrage 2025
0
Bedrag x € 1.000
De gemeente ontvangt jaarlijks dividend van Alliander. Voor 2025 wordt het dividend begroot op € 229.000.
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie en webadres
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan programma 7 Financiën onderdeel 7.5 overig.
Webadres
- Overige verbonden partijen
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
De HVC verwerkt de door de deelnemende gemeenten en waterschappen aangeleverde afvalstoffen. Het doel van de huisvuilcentrale is om bij te dragen aan een duurzame samenleving en gemeenten en waterschappen te kunnen ondersteunen bij het behalen van hun milieu- en klimaatdoelstellingen.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
52 gemeenten en 8 waterschappen
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur en stakeholders (aandeelhouders).
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen is aandeelhouder in de NV. Van 5.000 aandelen A, 1000 gewone aandelen B en 25 gewone aandelen C heeft Schagen 72 aandelen A in zijn bezit. Dit betekent een bestuurlijk belang van 1,4%.
Financieel belang
Het positieve resultaat over 2023 bedroeg € 34,9 miljoen. Het resultaat wordt toegevoegd aan overige reserves waardoor het garantievermogen is toegenomen tot € 237 miljoen. Totale activa van € 1,16 miljoen. Door toevoeging van het resultaat aan het eigen vermogen is de solvabiliteit gestegen naar 20,4%.
Bijdrage 2025
6.149
Bedrag x € 1.000
Risico's
Risico's
Een aanwezig financieel risico zit in het feit dat HVC is opgericht zonder eigen vermogen. Bij de oprichting van de HVC hebben de aandeelhouders ervoor gekozen om met elkaar garant te staan voor de investeringen die de HVC doet. Juist deze constructie stelt de HVC in staat om tegen gunstige voorwaarden leningen te kunnen afsluiten, waarmee investeringen worden gedaan waarvan de meerwaarde (energie of geld) terugvloeit naar diezelfde aandeelhouders. Het financieel meerjarenperspectief van HVC geeft de aandeelhouders het vertrouwen dat de hoofdelijke garantstelling binnen afzienbare termijn (uiterlijk 2024) tot het verleden kan behoren.
De aandeelhouders vinden dat HVC de ruimte moet krijgen om de reserves te laten groeien, zodat HVC in een veranderende markt minder kwetsbaar is. Door efficiënt te werken en succesvol nieuwe initiatieven te realiseren, creëert HVC financiële ruimte voor het opbouwen van die reserves. Waardoor zij aan de ene kant beter bestand zijn tegen tegenvallers en aan de andere kant ook meer armslag creëren om nieuwe innovatieve oplossingen te kunnen realiseren om de positionering bij haar aandeelhouders en in de markt te verstevigen. De solvabiliteit stijgt de afgelopen jaren en is inmiddels 20.4%. Deze gaat steeds meer richting de 25% wat gemiddeld wordt beschouwd als gezonde norm.Doelrealisatie en webadres
Doelrealisatie
HVC ziet een toekomst waarin ze klimaatverandering tegengaat door energie schoon op te wekken en grondstoffen te hergebruiken. Gezamenlijk, zodat onze inwoners daar nu en in de toekomst de vruchten van plukken. Als toonaangevend nutsbedrijf wil HVC haar gemeenten, waterschappen en inwoners koploper maken en houden als het gaat om het verduurzamen van de energiehuishouding en het hergebruiken van
grondstoffen.
Gemeente Schagen heeft een dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor een periode van 15 jaar (2017-2032).In 2026 draagt HVC maximaal bij aan de reductie van broeikasgasemissies door impactvolle, afrekenbare en zichtbare groei van activiteiten in de energietransitie en de circulaire economie, door meer CO2 af te vangen en te hergebruiken en door eigen energieverbruik te verminderen.
Webadres
- Overige verbonden partijen
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is opgericht om het innovatieve vermogen en de ruimtelijke en economische omstandigheden van regio Noord-Holland Noord optimaal te benutten. Samen met de aandeelhouders en partners worden de kansen in de regio opgepakt. ONHN creëert samen met overheid, bedrijfsleven en onderwijs de gezonde voedingsbodem voor een succesvolle regio, nu en in de toekomst. Het gaat daarbij om de concurrentiekracht van de regio duurzaam te versterken. Hierdoor ontstaat groei van werkgelegenheid. Het gevolg hierin is onder andere een vitaler platteland, bloeiende kernen en steden en daardoor meer regionale welvaart. Dit doen we door de maatschappelijke vraagstukken zoals op het gebied van voeding, vrije tijd en energie, te vertalen in economische kansen. Dit betekent goed oog hebben en houden voor markt-, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en de impact hiervan voor onze regionale speerpuntclusters agri & food, energie & water (maritiem) en toerisme & recreatie en de mogelijke cross-overs tussen deze speerpuntclusters.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is een uitvoeringsorganisatie van 16 gemeenten in Noord-Holland Noord en Provincie Noord-Holland.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur, aandeelhouders en stakeholders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
# Aandelen % Aandelen
de Provincie 26.460 49%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
West-Friesland, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Alkmaar, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Kop van Noord-Holland, gezamenlijk 9.180 17%Binnen de regio Kop van Noord-Holland is de verdeling 3:3:3:1
(Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Texel) gehanteerd waarbij het totaal aantal aandelen voor Schagen 2.754 bedraagt.Financieel belang
Er is een Aandeelhoudersovereenkomst en Dienstverleningsovereenkomst (DVO) die per 31 december 2024 afloopt. Naar verwachting zal er een nieuwe DVO worden aangegaan voor de periode 1-1-2025 tot en met 31-12-2031.
Jaarlijkse financiële bijdrage, voor de gemeente Schagen wordt de bijdrage geraamd op € 118.000 exclusief BTW.
Bijdrage 2025
118
Bedrag x € 1.000
Risico's
Risico's
Zoals afgesproken in de Aandeelhoudersovereenkomst en de Dienstverleningsovereenkomst tussen partijen heeft in 2021 een tussentijdse evaluatie van de samenwerking plaatsgevonden. Op basis van de resultaten van de evaluatie is geconcludeerd dat de activiteiten van het Ontwikkelingsbedrijf op niveau worden uitgevoerd. De evaluatie heeft geleid tot een aanpassing van de bestuurlijke structuur op NHN schaal. Een regionale Investeringsagenda wordt opgesteld. Dit kan financiële consequenties met zich meebrengen. NB. De Vastgoed- en participatieactiviteiten zijn de afgelopen jaren op een verantwoorde wijze afgebouwd. Verantwoord wil zeggen dat de continuïteit van de N.V. niet in het geding is
Doelrealisatie en webadres
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert onze gemeente een bijdrage aan het programma economische zaken.
Webadres
- Overige verbonden partijen
Surplus
Surplus
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
Het doel van de stichting is te komen tot bestuurlijke schaalvergroting op het gebied van bestuur, management en ondersteuning en het geven van meerwaarde voor de scholen c.q. het onderwijsveld.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
De gemeente Schagen en Hollands Kroon.
Structuur
Surplus is een stichting.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is geen sprake van directe bestuurlijke participatie. De gemeenteraad besluit wel tot de benoeming van de leden van de raad van toezicht die namens de gemeente het toezicht uitvoeren. De voordracht van de leden verzorgt Surplus. De overheid moet van rechtswege een meerderheidsbelang in de raad van toezicht hebben. De gemeente houdt extern toezicht.
Financieel belang
Er is geen sprake van financiële participatie.
Risico's
In geval van een faillissement bestaat de wettelijk vastgelegde plicht om te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs en dus de kosten die daar uit voort kunnen vloeien. Het aantal leerlingen neemt af en daarmee de Rijksfinanciering. Om exploitatieproblemen en eventuele druk op de kwaliteit van het onderwijs in de toekomst te voorkomen, onderzoekt Surplus samenwerkingsmogelijkheden en vormen.
Doelrealisatie en webadres
Doelrealisatie
Surplus levert samen met andere schoolbesturen primair onderwijs een bijdrage aan het realiseren van doelstelling 1.1 van het programma Sociaal domein. Met dien verstande, dat zij het openbare onderwijs voor de gemeente verzorgen.
Webadres
- Overige verbonden partijen
Mobipunt
Mobipunt
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
De aandeelhouders streven ernaar samen met de Vennootschap tenminste 40 Mobipunten, 40 deelauto’s en 60 deelfietsen in de deelnemende gemeenten te realiseren gedurende de Pilotfase.
Vestigingsplaats
Anna Paulowna
Deelnemers
Gemeente Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
B.V., directie (1 lid), Algemene vergadering van aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen bezit 100 (33,33%) aandelen op een totaal van 300 aandelen.
Financieel belang
Financiële participatie. Nominale waarde per aandeel € 1,00, plus een agio van € 259.900,00.
Bijdrage 2025
16
Bedrag x € 1.000
Risico's
Risico's
Financiële bijdrage indien beheer en exploitatie van de Mobipunten c.a. niet rendabel blijkt.
Doelrealisatie en webadres
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan de bereikbaarheid binnen onze gemeente onder programma 3 "Beheer openbare buitenruimte".
Webadres
Geen
- Overige verbonden partijen
ROM Inwest Regio BV
Openbaar belang (doel)
Er zijn grote regionale uitdagingen vanwege de huidige economische crisis en de noodzaak tot een energietransitie en transitie naar een circulaire economie. De ROM is erop gericht om de economie in de regio extra te stimuleren en heeft daartoe middelen om te investeren in bedrijven. Daarnaast ondersteunt de ROM bij business development en bij het toe leiden naar of uitvoeren van rijksregelingen.
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemers
Provincie Noord-Holland,
MRA Gemeentes: Uithoorn, Amstelveen, Haarlem,
Landsmeer, Beverwijk, Ouder- Amstel, Edam-Volendam, Heemskerk, Velsen, Amsterdam, Purmerend, Zandvoort, Waterland, Zaanstad, Haarlemmermeer.
NHN Gemeentes (via STAK): Alkmaar, Den Helder,
Hollands Kroon, Schagen, Hoorn, Dijk en WaardStructuur
B.V, Raad van Bestuur, Raad van Commissarissen, Algemene vergadering van Aandeelhouders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Binnen de aandeelhouders wordt onderscheid gemaakt tussen: de staat, Provincie Noord-Holland (Provincie) en lokale gemeentes in de provincie Noord-Holland.
Binnen de gemeentes wordt er onderscheid gemaakt tussen directe aandeelhouders en certificaathouders. De certificaathouders zijn vertegenwoordigd door Stichting Administratiekantoor Aandelen ROM
REGIO (STAK), terwijl de Provincie, de gemeentelijkeaandeelhouders en de certificaathouders (via de
STAK) deelnemen in het kapitaal van InWest Regio
B.V. (InWest Regio. De Provincie Noord-Holland en de gemeenten in Noord-Holland houden alle aandelen in InWest Regio b.v. Binnen de gemeenten zijn er directe aandeelhouders en certificaathouders
De certificaathouders zijn vertegenwoordigd door Stichting Administratiekantoor Aandelen ROM REGIO (STAK)Raadsrapporteurs
N.v.t.
Financieel belang
Bijdrage 2025
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2025)
Eigen vermogen (31-12-2025)
Vreemd vermogen (01-01-2025)
Vreemd vermogen (31-12-2025)
17.308
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bedragen x € 1.000
De hoogte van de inleg voor het te vormen fondskapitaal is voor de gemeenten vastgesteld op 1% van de gemeentelijke begroting met als basis de begroting 2020. De totale inleg voor de gemeente Schagen is vastgesteld op € 1.164.980,-. Afhankelijk van de financieringsbehoefte wordt van gemeenten een storting verlangd. De totale inleg van de gemeente Schagen per 31-12-2023 bedraagt € 349.494,-. Naast deze inleg betalen wij jaarlijks een vergoeding voor de uitvoeringskosten
Risico's
Het fonds is zo ingericht dat het minimaal revolverend moet zijn. Dit betekent dat gemeenten en provincies die deelnemen aan het fonds aan het einde van de fondsperiode hun investering terug krijgen. Een belangrijk voordeel van revolverende fondsen is dat gemeenten hun inleg na afloop van de fondsperiode opnieuw kunnen inzetten ten behoeve van andere doelen. Het is reëel dat het fonds revolverend zal worden, hoewel er nooit garanties kunnen zijn bij investeringen.
Het BBV schrijft voor dat de waarde van een deelneming periodiek wordt herijkt door gemeenten. Een potentieel waardeverlies zou kunnen leiden tot een reservering voor dit risico.Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan programma 5 economische zaken.
Webadres
https://rominwest.nl